Diegene die mij langer kennen weten dat ik niet zoveel heb met online goeroes. Van die mensen die het allemaal super goed weten of op z’n minst doen alsof ze het heel goed weten. Die je een salesfunnel in proberen te krijgen. Inspelen op je zwaktes, op je pijn. En daar natuurlijk de oplossing voor hebben. Vaak bieden ze een gratis product dat, na het achterlaten van je mailadres, vrij waardeloos blijkt te zijn. De volgende stap is een product van een paar tientjes en dat kan oplopen tot tientallen duizenden euro’s. Natuurlijk ben ik weleens in zo’n salesfunnel terecht gekomen. Elke keer stapte ik er teleurgesteld weer uit. Zo wil ik niet werken en ik wil vooral niet zo behandeld worden als potentiële klant.
Ik ben er opnieuw ingetuind. Terwijl ik zo kritisch ben. Door de verkooppraatjes heen prik. Deze keer dus niet.
Meedoen aan een challenge van een Instagram businesscoach
Ik zal vertellen hoe dit gebeurd is en waarom ik mezelf op dag twee van de challenge al voor m’n hoofd kan slaan om deze stomme actie van mezelf.
Op Instagram volg ik al een tijdje een businesscoach. Een recht door zee type. Lekker direct. Deze businesscoach zegt op Instagram echt goede dingen. Dus toen er in december een challenge werd aangekondigd om gezamenlijk in het nieuwe jaar de schouders eronder te zetten en een vliegende start te maken ging ik ervoor. Elke ochtend een half uur gezamenlijk starten en daarna zelf die dag aan de slag met concrete acties. Dit kwam voor mij op het perfecte moment nu ik ‘in between’ inhuurklussen zit. Een goede stok achter de deur om in actie te komen.
Na aanmelden kwam ik meteen in een e-mailfunnel terecht. Elke dag mails. Pfff. Afmelden maar. Te irritant al.
Eerste dag van de challenge
De eerste dag van de challenge zit ik gemotiveerd klaar. Pen en papier bij de hand. Op naar een half uur empowering. Dat wordt al een uur. Is lang hoor, een uur naar iemand luisteren in een webinarsetting. Als dat uur nu gevuld is met nuttige info, helemaal top. Maar dat is niet zo. Een klein deel van de tijd gaat het over de challenge. Elk onderdeel wordt zeer uitgebreid toegelicht. Dat kan voor sommige mensen nuttig zijn. Ik snap het na één of twee keer uitleggen ook wel. Het is niet de eerste keer dat dit mij irriteert, dus het zou aan mij kunnen liggen. De businesscoach is erg overtuigd van haar eigen kunnen, daardoor voel ik geen ruimte om feedback te geven. Elke vorm van feedback of mogelijke kritiek wordt omgedraaid naar een zwakte van jou als deelnemer.
Tijdens de eerste sessie vertelt de businesscoach dat slechts 30% van de deelnemers de 10 dagen van de challenge vol maakt. De rest haakt af omdat ze er geen prioriteit van maken. Omdat ze te zwak zijn om het vol te houden. Omdat ze geen doorzettingskracht hebben. Het zijn niet de exacte woorden, wel de strekking van het verhaal. En he, wie wil er zwak zijn? Of geen doorzettingskracht hebben? Niemand toch? Dus wij gaan het allemaal volhouden.
Dag twee van de challenge
De tweede dag zit ik klaar voor de challenge. Eerst een kwartier terugblikken op de vorige dag en allerlei geneuzel. Ik ben al bijna afgehaakt. Wil aan de slag. Dit is zo’n tijdverspilling. Dan start opnieuw de tirade over de slechts 30% die de volledige challenge gaat volhouden. Nu gaat de businesscoach verder dan tijdens de eerste bijeenkomst. Ik bespaar me de moeite om haar letterlijk te citeren, want dan moet ik deze ellende nog een keer gaan terugluisteren. Dat wil ik niet.
De conclusie nu is dat als je te zwak bent om commitment aan deze challenge op te brengen, dat je dan ook te weinig ruggengraat hebt om van jouw onderneming een succes te maken. Dit herhaalt de businesscoach een paar keer in verschillende bewoordingen. Langzaam dringt het tot me door dat hier een heel naar psychologisch spelletje wordt gespeeld met mensen die al wat onzeker zijn (en wie is dat niet zo af en toe?). Knoop het maar tussen je oren: je bent een weekdier zonder ruggegraat als je geen 10-daagse challenge kan volhouden, je bent gedoemd te mislukken als ondernemer. Dat is wat er – samengevat – wordt gezegd.
Ik ben een weekdier dat gedoemd is te mislukken
Toen wist ik het. Ik ben door mooie praatjes op Instagram er weer ingetuind. Ik zet het webinar uit. Ik haak af op dag 2 van de challenge. Ik ben een weekdier dat gedoemd is te mislukken. Ik ontvolg de businesscoach op Instagram.
Een paar tientjes armer, een ervaring rijker.
Het kan ook anders: persoonlijk en betrokken
En nu komt mijn reclamepraatje. Zonder salesfunnel. Gewoon de vraag: werk jij in een ambtelijke of logge niet commerciële organisatie en denk je er weleens aan om te gaan ondernemen? Of ben je al een beetje begonnen en kun je wel wat hulp gebruiken? Dan help ik jou graag verder met mijn businesscoachtraject ‘Van ambtenaar naar ondernemer’. Doen we eerst een gratis kennismaking zodat we beide weten dat het klikt. Dan voorkomen we dit soort desillusies en tijdverspilling.
Hallo verre van ruggengraatloos weekdiertje! Wat een goed verhaal. Hoe irritant die schaamteloze geldklopperij. Ik wil over een half jaar ofzo graag een paar keer met je sparren. Lijkt me heel erg leuk!
Thnx :-). En van harte welkom!
OMG! En nu moet ik weten wie het is zodat ik die goeroe nooit uitnodig voor een van mijn events 🤣
Haha, dan stuur je me maar een appje. Ik wil niet iemand publiekelijk aan de schandpaal nagelen ;-)